Když jsem navštívil Paula Fischere

Loni jsem v prosinci cestoval na jihu Anglie. Navštívil jsem tam rodinu ale jako obvykle když cestuji jsem s sebou přivezl kytaru, že jsem vyrobil. Byl jsem v kraji jménem Devon, a našel jsem tam obchod, který se jmenuje Devon Klasické Kytary. Tam muž má sbírku ručních vyrobených kytar, a každá kytara ve sbírce je na prodej. Chtěl jsem mu ukázat kytaru, a taky dostat zpětnou vazbu, a hrát na kytary tam. Jeho výběr kytar byl úžasný, v tomhle době jeden z nejlepších v Anglii.

Máme štěstí v Anglií, alespoň v současnosti, že máme několik takových obchodů které prodávají ručně vyrobené kytary. Osobně jsem se učil hodně v takových místech, a jsou samozřejmě dobré pro kytaristé taký.

Beer

Předtím jsem navštívil tohoto kytarového muže, přecházel jsem okolí se svým otcem abychom se dívali trošku Devonu. Je to úplně krásná kraj. V létě, kvůli tohoto, hodně lidí jedou tam na dovolené. Ale byli jsme tam v prosinci, a libovali jsme krajinu v klidu. Udělali jsme jednoho dne obzvlášť hezkou procházku, od jednoho města do příštího, u moře pod útesu. Tamto příští město se jmenuje “Beer” nebo český “Pivo” a jsem jistý, že byste souhlasil, je to skvělé jméno pro město.

Konečně jsem navštívil sbírku kytar. Hrál jsem na několik kytar, a byl jsem šťastný vidět že kvalita mé kytary byla podobná jako ostatní v sbírce. Hodně jsem si promluvil s ředitelem o kytarách a on mi dal zpětnou vazbu ohledně zvuku, a spropitné o tom, jak prodávat kytary, pořádné ceny a tak dál. Měl jsem příležitost zkusit dvě kytary Paula Fischere, jeden z mých nejoblíbenějších výrobců kytar. Na konci schůze, mě se zeptal, jak by mi mohl pomoct ohledně mé kariéry a nabídnul napsat dopis představení osobním vyrobci kytar, kdo bydlí blízko k mně. Byl to skvělý nápad, ale řekl jsem že bych měl raději dopis představení Paulovi Fischerovi.

Proto jsem o pár týdnů později byl v Oxfordové kraji, v městě jménem Chipping Norton, kde bydlí Paul Fischer. Oxford je v středu Anglie. Dostal jsem se tam v autobusu a přivezl jsem s sebou dvě kytary. Byl jsem nadšený seznámit s Paulem. Když jsem studoval na koleji, jak vyrábět kytary, Paul tam jednou přednášel a moc jsem se učil. Později jsem si četl jeho knihu „Let the Wood Speak”, která mě hodně inspirovala. Bylo to skvělé konečně mít příležitost, že bych si promluvil s ním tváří v tvář.

Když jsem přišel, všiml jsem si jak báječný je jeho domova, jako typická anglická chalupa od pohádky. Uvnitř jsem se cítil velmi pohodlný, ukázal jsem Paulovi své kytary a dlouho jsme si promluvili o kytarách a designy. Paul mi ukázal jeho starou dílnu. Okamžik byl výjimečný, stát v místě kde Paul vyrobil hodně báječných hudebních nástrojů. Teď, dílna je skoro prázdná protože před deseti lety, Paul odešel do důchodu. Snědli jsme spolu oběd s Paulové manželkou. Ona uvařila polévku, a s ní jsme měli chléb, že Paul udělal. Měli jsme spolu zajímavý rozhovor, protože oni měli hodně zkušeností ohledně výroby hudebních nástrojů, nejen jak vyrábět úžasné kytary ale jak je prodávat, a kde najít pořádné dřevo a tak dál.

Taky jsem ukázal Paulovi plán jedné z mých kytar, plán designu uvnitř. Paul ho prohlédl a mi dal zpětnou vazbu. Řekl mi co je dobrý a co mám změnit. Takže jsem velmi pyšný, že Paul Fischer přímo ovlivnil design mých kytar. Často mluvil o tom, co by dělali „Já s Rubiem”, protože na začátku jeho kariéry už deset let Paul spolupracoval s dalším výrobcem kytar jménem David Rubio. Bylo to skvělé slyšet takové historky.

Výlet do Belgie abých prohlédl kytaru

Před čtyřmi nebo pěti lety, jel jsem do Belgie protože jsem tam chtěl slavnou starou kytaru prohlédnout, a taky abych úžasnou kytaristku poznal. Byl to velmi zajímavý vylet, a když vzpomínám sebe v té době, rozhodně jsem byl o moc mladší než teď a neměl jsem moc zkušeností s cestování. Byla to jen má druhá zahraničí cesta jako dospělý.

Když jsem začal vyrábět kytary, rád jsem viděl na obrázky kytar od výrobce kytar jménem Vicente Arias. On před asi sto a dvaceti lety vyráběl klasické kytary a byli velmi krásné. Potom jsem našel nějakou hudbu, album v kterém kytaristka používala kytarou od Vicente Ariasa. Zvuk té kytary a hudba sama byli perfektní, a obrázek na obalu alba mě uchvátil protože ukázal tu kytaru od Ariasa, a nebyla normální kytara, spíš něco divného. Nějaká zvláštnost. Kytara s dvěma dírami v rezonanční desce, a s osmi struny.

Poslouchal jsem ten album moc a jednoho dne jsem poslal kytaristce email, abych se jí na něco zeptat ohledně divné kytary. Promluvili jsme si, a na konci našeho rozhovoru, domluvili jsme se že bych navštívil abych prohlédl kytaru tvář v tváři. Kytaristka se jmenuje Raphaella Smits, která je nejoblíbenější kytarista v Belgií. Myslím si že jsme zprvu mluvili v jaře, a bychom se poznali v létě. Bylo to složité čekat!

Přišlo konečně léto. Byl jsem fakt nadšený, ale přiznávám, že plánoval jsem výlet docela špatně. Rozhodl jsem se jet autobusem. Byla by to jedna dlouhá cesta autobusem a trvala by mi asi osm hodin. Odjel bych z Anglie brzy ráno, poznal bych odpoledne kytaristku, a chytil bych autobus zpátky do Anglií v noci. Takový byl můj optimistický plán. Ale můj autobus měl zpoždění, a když jsem konečně přijel do Belgie, musel jsem se domluvit s kytaristkou abych spíše než večer navštívil ráno příští den, a musel jsem rychle hledat ubytování, předtím by můj mobil zemřel.

Inu, vydržel jsem noc a brzy ráno jsem chytil vlak a přijel jsem do vesnice kde bydlí Raphaella. Po takové cestě a té nečekané noci v Bruselu, cítil jsem se docela unavený a dělal jsem starosti že jsem vypadal docela rozcuchaně. Nicméně když jsem procházel od vesnického nádraží do adresy Raphaelly, slunce krásně svítilo na klidných vesnických serpentinách, vítr příjemně foukal a rychle jsem se vzpamatoval a cítil jsem se jako nějaký statečný pocestný od dálek.

Takže konečně jsem přišel a poznal jsem Raphaellu, omlouval jsem se že jsem změnil plán a dal jsem jí nějaký anglický čaj a anglické cukroví, jménem Tunnock’s Tea Cakes, co doporučuju. Měli jsme spolu čaj a opravdové ruční Belgické čokolády. Říkal jsem o tom, proč mám rád vyrábět kytary, a jak jsem poslední dobou zorganizoval kytarový koncert, a tak dál. Ona říkala jak poprvé poznala výrobce kytar který vytvořil její kytaru - ona byla studentka a jednou po koncertu se jí přiblížil muž, výrobce kytar jménem John Gilbert, a on řekl že byla neuvěřitelně talentovaná a jenže potřebovala nejlepší kytaru. Tenhle je pravděpodobně dobrý způsob pro výrobce kytar najít talentovaní kytaristé.

Po rozhovoru a čaju, Raphaella mě skrz velkou vrchovatou krásnou zahradou vezla do svého studia, misto kde mohla procvičovat na kytaru v pokoji, učit a tak dál. Hrála dílo pro mě na kytaru od Ariasa, a potom mě odešla už asi čtyřicet pět minut abych mohl prohlédnout kytaru. Bylo to úžasné mít takovou příležitost. Ještě mám své poznámky od té době.

Takže jsem vycestovala zpátky do Anglie. I když cesta byla zase dlouhá, bylo mi fuk protože jsem se podařil co jsem mínil. A jednou, plánuju svými poznámkami od té době vyrobit kopii té kytary. Těším se na to.

Historie mého úžasného ponku a o tom, jaký byl moje první dílna

V roce dva tisíce šestnáct, bylo mi dvaadvacet let a důrazně hledal dílnu, nebo místo kde bych mohl vyrábět své kytary. V té době, už několik let jsem neměl moc směru a nevěděl co dělat v životě, a konečně jsem se rozhodl úplně věnovat kytary, jen jsem potřeboval místo v kterém pracovat. To je fakt složité, protože když vyřezavujete dřevo, i když ručně bez stroje, hrozně hlucite, proto hlavní problém je najít místo kde to sousedům nevadí nebo místo bez žádných sousedům.

Bromham Mlýn, kde byla můj první dílna

(Vlastně to vím že je to obyčejný problém, protože když jsem jednou navštívil výrobce ladících kolíků, on měl dílnu domů a řekl že doufal to sousedům nevadí. A byla stejná situace když jsem navštívil výrobce kytar Paula Fischera, ale on udělal velice odhlučnění ve svou dílnu. Takže je to obyčejná starost s výrobci věci.)

Inu konečně jsem našel pokoj, kde bych mohl pracovat, v nejvyšší patře ve starém vodní mlýnu. V spodku mlýnu byla kavárna a nad kavárnou byla galerie s díly od místních umělců. Jinak mlýn byl prázdný, ale bylo to zajímavé stavení a lidem dovolí prohlížet celý místo kromě mého pokoje na nejvyšší patře. Pod mlýnem, a obzvlášť pod schodišti na vrcholku které jsem měl svou dílnu, zuřivě se hnala řeka, násilí hukot a ten zvuk řval skrz celý mlýn. Rozhodně nebyla perfektní dílna, navždy bylo to náročná kontrolovat vlhkost tam, a taky tam bylo stále zimní. Jedna věc že byla dobrá, že dílna byla asi šest kilometrů od domu a musel jsem tam jet na kolo, proto jsem byl v té době fakt zdraví. Takže dílna sice nebyla perfektní, přitom bylo to místo kde bych se mohl učit a růst jako výrobce kytar.

Předtím jsem začal tam vyrábět kytary, potřeboval jsem ponk, a protože v té době byla zima, a příliš chlado pro výrob kytar, a taky neměl moc peněz, rozhodl jsem se vyrobit svůj ponk sám. Šťastně jsem našel hromadu dřeva na stránce ebay. Kusy dřeva byly staré trámy od staré anglické chalupy, a byli kusy dubu a jilmu, a cena byla neuvěřitelně levná, asi jen třicet liber. Můj táta mě svezl abychom dostali dřeva, a ještě si můžu vzpomínám dům kde byla. Krásný velký dům byl uprostřed venkovu, nedaleko byl les a nemohl jsem vidět žádné sousedé. Muž čekal pro nás vedle hromady dřeva, co brzy by byla můj ponk. Měl jsem hodně podobných dobrodružství s mým tátou.

Můj miláček, můj ponk

Bylo to náročné vlastně vyrobit ponk. V té době, předtím jsem jen vyrobil dvě kytary, jen jsem měl ruční nástroje, a tyhle trámy byli fakt drsné a hrozně plně hřebíků! Ale namouduši bylo to legráce. A byl jsem šťastný s designem, protože poslední dobou, když jsem vyrobil svoje druhou kytaru, osobitý bratranec mi dal velkou truhlici jako dárek, kde bych své nástroje mohl držet. Proto, navrhl jsem ponk kolem té truhlice. A potom můj táta mi koupil fakt dobrý starý svěrák pro ponk.

Teď jsem vyrobil asi čtyřicet kytar s ponkem, a doufám že vyrábím sta víc a že budu mít ponk už celý život. Je to skvělý protože je to tak těžký, a nerozkýva když pracuju na něm. A protože já ho vytvořil, má pro mě perfektní rozměry.

Paul Fischer - kariera výrobce klasických kytar

Paul Fischer je anglický výrobce kytar, který je velmi impozantní člověk když přemýšlíme o historii klasických kytar v Anglií. Jeho kariéra trvala asi už padesát let a vyrobil tisíc dvě sta kytar v tom času. Před deseti lety, šel do důchodu ale samozřejmě se jeho kytary ještě hraje, a on pokračuje inspirovat mladší výrobce kytar, třeba mě, a poslední dobou napsal báječnou knihu o svém životě s kytarami.

Zprvu jsem se setkal Paula a jeho kytary když mi bylo šestnáct let a studoval jsem na kolejí. Paul tam přijel aby tam studentům dával přednášku. Ukázal nám svou kytaru, vysvětlil jiné způsoby konstrukce a žebrování, a jeho metody ohledně povrchové úpravy, a říkal o svém životě rovněž. Často jsem si přemýšlel o tom přednášce, fakt on nám dával hodně užitečné informace. Např, tehdy vysvětlil svůj způsob, jak používat osobitý lak/politiku, a ještě používám stejný způsob dnes, třebaže mi trvalo hodně let abych to ovládal.

Když mi bylo dvacet dva let, a rozhodl jsem se úplně věnovat konstrukce kytar, zjistil jsem že Paul poslední dobou napsal knihu o svém životě. Vzpomínám jak jsem jednoho dne nadšeně mamince vysvětlil o kníže, a když jsem už o té brebentil, ona mi koupila ji na svém mobilu. Takže, jak jsem zkusil být výrobce kytar, měl jsem tu knihu jako průvodce. Mimochodem, kniha se jmenuje, anglicky: Let the Wood Speak, a teď i další verze: Against the Grain.

Paulův život jako výrobce kytar je fakt úžasný; měl perfektní začátku jeho kariéry když mu bylo šestnáct let a byl učeň výrobce cembala, a mnoho let tam pracoval. Být učeň v takovém místě by bylo úžasná příležitost aby se o řemeslné zpracování a zvuku učil. Však, po několika letech, Paul měl pocit že chtěl být ven, aby trochu žil, nechtěl zůstat navždy v dílně, a proto hledal pro něco jiného dělat a na konci, strávil několik let v armádě. Když dostal zpátky, hledání znovu co dělat příští v životě, šťastně se náhodou setkal výrobce kytar jménem David Rubio, který hledal dalšího výrobce pro svou dílnu.

Dokument o Davidovi Rubio, když on a Paul spolupracovali.

V té době, Paulovi bylo třicet let a tohle bylo zacatka jako výrobce kytar. Pracovali spolu, a tam Paul vyrobil moho kytary pod Davidovým jménem a s Davidovými návrhy a metody. Když Paul byl připravený, zřídil svou dílnu a začal pracovat jen pro sebe se svými návrhy. Spolupracoval s osobitým vědcem jménem Bernard Richardson aby vymyslel nový druh žebrování, vyslední designu říkal 'Taut', trochu jako mřížka. Paulovi bylo důležité, jak by kytara zněla pro obecenstvo, a proto jeho kytary byly navždy populární s profesionálními kytaristy kolem světa.

Mám rád jak krásně Paulové kytary vypadají, mají unikátní design že hned můžete rozeznat. Je video, od té doby když pracoval s Davidem Rubio, a krátce můžeš vidět Paula, a za ním je jedna z jeho kytar; dokonce tehdy, na začátku jeho kariéry, ta kytara má jeho osobní sloh. Vždycky pracoval docela rychle, ale kvalita zůstala na vysokou úroveň. Poslední dobou, tenhle čas loni, navštívil jsem Paula na jeho dům v městě Chipping Norton, abych dostal zpětnou vazbu ohledně páru kytar že jsem vyrobil. Bylo to skvělé, vždyť jsem poznal svého hrdina! Napíšu o tom brzy.

Když jsem kdysi navštívil sbírku klasických kytar:

Bylo mi asi šestnáct let, a v té době jsem studoval na škole jménem Newark kolej, kde jsem se učil jak vyrábět kytary. Ve stejném místě, taky bys mohl studovat jak vyrábět žesťové nástroje, housle, jak ladit klavír, nebo trénovat být truhlář. Bylo to zajímavé místo a tehdy, v té době, když začínám tenhle příběh, byl jsem tak mladičký, a tak plný energie nadšením pro kytary. Udělal jsem jednoho dne nějaký výzkum, a našel jsem náhodou sbírku starých klasických kytar a brzy by byl den, když lidí by mohli navštívit, bedlivě hrát na kytary tam, a prohlédnout na ty staré hudební nástroje.

Samozřejmě, rozhodl jsem se abych tam jel. Cesta byla vlakem trochu náročné. Jestli se nemýlím, sbírka byla v městě 'Ware' a já se dostal tam z Newarku. Ale když jsem byl mladý, rád jsem měl taková dobrodružství abych se cítil jako dospělý. Vzpomínám ten pocit, když jsem přišel Don nové místo a všechno je nové, a všechno mě uchvátilo, i když kdybych bydlel tam vůbec dlouho, místo by mi připadnul normálně a nudně. Takže, Ware bylo normální město. Když jsem přišel do správné adresy, zazvonil jsem zvonek a nikdo se neozval. Už okamžik, myslel jsem si že jsem tam pro nic přijel, ale bušil jsem na dveře ještě jednou, někdo přišel, a byl jsem dovnitř!

Ware

Ten muž kdo přišel, byl výrobce kytar jménem David Merrin. Nejen výrobce kytar, ale taky to bylo jeho práce, aby se staral a opravil na kytary ve sbírce. Viděl jak jsem byl mladý, a starostlivě vysvětlil, že mám se jen zeptal, kybych chtěl dotknout kytaru, a že musím být bedlivý. A když on tak pokračoval, díval jsem se kolem sebe, jak na každé zdi byly hodně krásných kytar. Nevím jestli jsem znal tehdy jména nejslavnějších výrobců kytar, ale vím teď, že byli tam kytary z neuvěřitelných výrobců - Robert Bouchet, Hauser, Vicente Arias, Santos Hernandez.

To je malý výhled sbírky. Muž doleva je David Merrin, možná uprostřed je majitel a nejsem jistý, ale myslím že poslední je výrobce kytary jménem Romanillos.

Měl jsem šanci mimochodem abych několik živých výrobců poznal, třeba Romanillos, Merrin a vesele můj učitel ze školy, Newark, byl tam taky. Něco že jsem si všiml, to byli že sice kytary tam byly podle mě životvorný a nebeský, fakt výrobci sami byli prostě tak nudni, normální lidi a neměli vůbec stejné kouzlo. (Připomíná mi to trochu knihu, jménem Jonathan Strange and Mr Norrel; myslím že jsou dva postavy, kteří vytváří úžasné krásné poklady, ale žijí v špíně a jen pracují. Nebo jak spisovatel by napsal nejzajímavější historky a postavy, zato jeho život je jen sedět před stolem celý den a psát. Nebo jak Mozart psal krásnou hudbu ale byl hajzl). Ale musím říct že od těch dob, poznal jsem nějaký výrobců, kteří rozhodně mají 'kouzlo'.

Byl to hezký výlet. Hezké vidět kytary, některé bylo sto let, zastavěné v jiném období. Je to složité říct co jsem se učil z toho, protože byl jsem jen teenager tehdy, ale často si vzpomínám sbírku. Měla na mě silný dojem.

Myšlenky ohledně zpětné vazbě

Dobrý den! Jsem velmi nadšený, právě teď, protože tohle je moje první poznámka na mém blogu! Dnes chci psát o tom, jak jsem loni jel do Londýna abych se zeptal jednou z mých nejoblíbenějších kytaristek na zpětnou vazbu o kytaře že jsem udělal. A taky chci psát o zpětné vazbě, protože myslím, že to je velmi důležitý část o tom, jak vytvořit dobré kytary.

Xuefei Yang

Loni jsem pracoval a studoval docela tvrdě, hlavně abych se učil jak vyrábět dobře jejíž koncertní klasickou kytaru. Co to znamená, koncertní kytara? To je kytara, na které se profesionální kytarista cítí sebevědomý hrát před občerstvením. Musí mít oba hlasitost a krásu tónu, a sice musí vypadat pořádně a krásně, ale taky má být o chloupek odolnější, protože profesionální kytaristé hodně vycestuje. Takové myšlenky jsem měl v hlavě když jsem se zlepšoval design pro svou koncertní kytaru. Jednou z nich kytar jsem zadržel s sebou, abych dostal zpětnou vazbu, a proto ukazoval jsem ji nějakým hráčům, kytarovým obchodům, a dva úžasní výrobce kytar. Dnes vysvětlím výlet do Londýna, když jsem ukázal kytarou kytaristce, která se jmenuje Xuefei Yang.

Tohle bylo v září loni. (A vlastně to bylo důležitý čas, protože jsem právě začal studovat češtinu.) Fakt jsem chtěl mít Xuefeiné myšlenky, protože její kytary jsou známy být velmi dobré pro koncerty, kytary od 'Greg Smallman', a 'Paul Fischer'. Zpozoroval jsem že měla koncert v malém kostelu, na místě v Londýně jménem Walthamstow. To není složité dostat Londýně od mého města, tak jsem jel s kytarou vlakem. Hodně mám rád cestovat s kytarou, a když češtinu, můžu vzpomínat všechno další dobrodružství že jsem měl s kytarou v ruce.

Nevzpomínám příliš moc o tomhle výletu, jenže jsem byl docela utahaný kvůli práci. A pamatuju, jak jsem přišel do kostela v Walthamstowu o hodinu před koncertní (to je moje zvuk, být brzy abych se uklidnil předtím) a sedl jsem si na lavici na zahradě kostela a podíval jsem se západ slunce, a pak jsem šel do hospodě abych trochu relaxovat. A tam přišelo mi, že tohle byl nesprávný kostel! A najednou jsem musel běžet abych dostal do správného kostela včas!

Koncert byl hezký. Myslím si že jsem se nemohl věnovat hudbu zprvu. Ale rychle, jako by kouzlem, chytla mě osobitá píseň. Vlastě tři písně od skladatele, který se jmenoval 'Barrios'. Jsem jistý že Barrios byl skladatel který úplně kytaře rozuměl, co se děje jen málokdy. Někdy, basové noty v jeho dílech, zdá se často skoro oddělené od ostatní a mají svou melodií a cestu, co hodně se mi líbí. Po koncertě, měl jsem šanci abych se zeptal Xuefei na zpětnou vazbu. To bylo skvělé! A jsem odešel o moc sebevědomější než předtím.

Dostat zpětnou vazbu od někoho je složitý kumšt. Protože kytaristé často nevědí jestli kytara je dobrá nebo ne. Možná by měli rádi kytara zprvu, ale kdyby měli ta kytara už týden, neměl by rádi do konce týdnu. Nebo by mohli říct že nemají rádi kytaru, ale jejich důvod je jasně nesprávně (možná by mysleli, že struny jsou příliš vysoká, ale skutečně krk je příliš tlustý.) Slavný anglický výrobce kytar jmenem Paul Fischer, říká, že kytaristé nevědí co chtějí. Fakt souhlasím, ale myslím si, že to jenom znamená, že se musíš buď zeptat doopravdy hodně lidí pro zpětnou vazbu, nebo prostě dobře kvalifikovaní lidí. Musíš být jako tlumočník, např můžeš vidět lepší od tváře někoho, jestli má rád kytaru, než od čeho říká. A pak můžeš najít důvod sám proč mají rád kytaru nebo ne.

Takové jsou moje myšlenky ohledně zpětné vazbě právě teď.